La mostra ‘Bon cop de falç’ recorre la història i els usos socials d’Els Segadors’ al Born Centre Cultural

0

L’exposició temporal sobre l’himne nacional és una producció de L’Avenç, Grup Enderrock i Clack

El diàfan Espai Sebastià Dalmau del Born Centre Cultural acull durant aquest mes de setembre l’exposició ‘Bon cop de falç. La història de l’himne’, una mostra que apropa el visitant a l’himne nacional oficial de Catalunya des d’una perspectiva històrica i del seu ús social. Comissariada per Jaume Ayats i produïda en aliança entre la revista L’Avenç, Grup Enderrock i Clack, l’exposició ressegueix el procés de construcció de l’himne i exposa la seva “complexa i molt divertida” història de la cançó, en paraules del comissari. Sense anar més lluny, l’origen de la seva melodia, extreta d’una cançó popular eròtica que, al segle XVI, cantaven els segadors per animar la sega del blat.
‘Els Segadors’ és la suma d’un text escrit al segle XIX a partir d’una lletra anònima que narra el fets de 1640, i d’una melodia oral que prové del segle XVII, una cançó popular eròtica que cantaven les colles de joves que baixaven a la plana de Vic a segar. La suma dels dos elements va ser obra del compositor barceloní Francesc Alió, que hi va afegir la tornada del ‘Bon cop de falç’, una troballa atribuïda a Ernest Moliné i Brasés.

Aquesta és la singular història de l’origen d’Els Segadors, tal i com s’explica a l’exposició temporal que acull el Born CC, ‘Bon cop de falç. La història de l’himne’. Ara bé, ‘Els Segadors’ que es canta avui dia no és exactament el d’Alió sinó una versió de 1897 d’Emili Guanyavents, que la va modernitzar en considerar-la “clerical i antiga”.

La mostra recull aquests detalls i repassa l’ús social del que avui és himne nacional de Catalunya, des del segle XIX fins a l’actualitat. A més, inclou una reflexió sobre la funció dels himnes, i també sobre la vigència d’Els Segadors avui. De fet, l’exposició s’interroga sobre el futur de l’himne nacional i planteja la possibilitat que algun dia sigui modificat i fins i tot reemplaçat per un de nou, creat expressament o adoptant cançons existents representatives de la història i/o idiosincràsia del poble català.

En aquest sentit, el comissari Jaume Ayats, apunta que els himnes “s’han d’adaptar a la societat”, i que després d’anys d’haver adoptat ‘Els Segadors’ com a himne nacional català, bé es podria plantejar “quin és l’himne més adequat per al país, i fins i tot si n’hem de tenir més d’un”. De fet, l’exposició no només planteja aquesta qüestió sinó que “la posa a la disposició” dels visitants perquè hi diguin la seva, ha afegit Ayats.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here