S’escampa la moda de sortir a caçar el tió

ACN | RUPIT

0
Una família busca un dels tions de la iniciativa turística del Caçations. La mare ajuda els petits a guiar-se gràcies a un mapa. Pla mig. Imatge publicada el 7 de desembre de 2015 (Horitzontal).
Una família busca un dels tions de la iniciativa turística del Caçations. La mare ajuda els petits a guiar-se gràcies a un mapa.

L’objectiu de la iniciativa passa per oferir una experiència on tota la família hi pot participar, que es combina amb una de les tradicions nadalenques més arrelades al país i el respecte per la natura

Els boscos de Rupit (Osona) es van envair l’any passat de centenars d’infants i famílies que les setmanes prèvies a Nadal van decidir anar a caçar el seu tió. El Caçations és una iniciativa de l’emprenedor Llorenç Vallès que té per objectiu combinar una de les tradicions nadalenques més arrelades al país amb l’estima i el respecte per la natura. Vallès ha fet un balanç molt positiu de la iniciativa de l’any passat, que va repartir més de 500 tions, i enguany, en col·laboració amb altres empreses del territori, s’ha estès per cinc boscos més. Així, a Rupit, ara se li han sumat el Corredor (Maresme), Vallirana, Escornalbou (Camp de Tarragona), Entre Vinyes (Penedès) i Navarcles (Bages).
El Caçations és una de les activitats que proposa l’empresa Rupit Viu de Llorenç Vallès i que repensa la manera de viure una de les tradicions nadalenques per excel·lència, el tió, i la torna allà on va néixer, al bosc. La proposta que fa el Caçations als infants és poder anar a buscar el seu propi tió per diferents boscos de Catalunya d’una manera autèntica després d’una petita excursió guiada a partir d’unes coordenades GPS.

L’activitat comença a través de la pàgina web caçations.cat. Per un preu de 32 euros, les famílies compren el tió a través de la xarxa, i després reben les coordenades que els serviran per localitzar el tronc al bosc. Ells trien el dia, en cap de setmana o entre setmana, arriben al punt d’inici i comencen un ruta personalitzada, que pot tenir diferents dificultats i durada. D’aquesta manera, cada infant troba el seu propi tió, que llueix un missatge que prèviament van escriure els pares a l’hora de comprar-lo. Segons Vallès, el missatge personalitzat fa que aquell tió esdevingui especial i es converteixi en únic, fet que l’infant recordarà per sempre.

Llorenç Vallès ha explicat que l’any passat l’empresa es va adonar que l’activitat resultava molt entranyable. Els comentaris que els van fer arribar eren molt bonics, tant de les famílies com de l’impacte instantani en l’emoció dels nens. De fet, l’emprenedor ha recordat que hi va haver moltes famílies que van marxar contentes perquè havien vist com els menors havien viscut l’emoció de trobar el tió de la mateixa manera que viuen l’emoció de la nit de Reis. Que t’arribin a comparar amb la nit de Reis és una responsabilitat majúscula, ha afegit Vallès. De fet, els pares els pregunten molt poc sobre el tió, i el que valoren realment és l’experiència vivencial que s’ofereix, ha explicat l’impulsor de la iniciativa.

Una família es disposa a trobar el seu tió de Nadal a través d'una caminada per Rupit (Osona). Pla general. Imatge publicada el 7 de desembre de 2015 (Horitzontal).
Una família es disposa a trobar el seu tió de Nadal a través d’una caminada per Rupit (Osona).

Aquest retorn tan positiu va animar l’emprenedor a seguir endavant amb el projecte i exportar-lo a altres territoris. Cuidem allò que estimem, i estimem només allò que coneixem, ha assenyalat Vallès com si fos un mantra. Per tant, el fet que hi hagi una activitat que convida les famílies a conèixer un nou racó que no coneixien i que té un valor natural i és patrimoni del país, farà inevitablement que l’acabin estimant i cuidant. Per Vallès, exportar la idea del Caçations originari de Rupit a altres territoris, a banda de poder compartir l’experiència amb altres entorns rurals, havia de servir per ajudar els petits comerciants locals a incorporar la iniciativa als seus àmbits d’incidència.

L’any passat es van acostar a Rupit unes 500 famílies. Haver crescut en número d’espais fa optimista a Vallès, però ha explicat que no tindria cap sentit que l’activitat es massifiqués. Cada tió està amagat en un lloc diferent amb tota la feina individualitzada que això comporta. Segons l’emprenedor, és important mantenir la qualitat de l’activitat i poder donar una atenció personalitzada que faci única l’experiència.

Una família caga el tió que han trobat gràcies a la iniciativa turística del Caçations. Pla general. Imatge publicada el 7 de desembre de 2015 (Horitzontal).
Una família caga el tió que han trobat gràcies a la iniciativa turística del Caçations.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here