Creatura’, d’Elena Martín, amb 15 nominacions, i ‘Saben aquell’, de David Trueba, amb 13, són les pel·lícules que parteixen amb més nominacions a la 16a edició dels Premis Gaudí de l’Acadèmia del Cinema Català. Les segueixen de prop ‘20.000 especies de abejas’ (9), ‘Un amor’ (8), ‘El maestro que prometió el mar’ (6) i ‘La contadora de películas’ (6). Els guardons recullen per tercer any consecutiu una presència majoritària de dones finalistes, el 57%, enfront del 43% de nominacions masculines. El palmarès es donarà a conèixer el diumenge 4 de febrer en una gala que tindrà lloc al Centre de Convencions Internacional de Barcelona i que presentaran les humoristes Oye Sherman i Ana Polo.
L’Acadèmia del Cinema Català ha fet lectura aquest dimarts a l’Auditori de La Pedrera dels nominats a les 25 categories. Amb una xifra de candidatures rècord a la història dels Gaudí de 70 títols de producció catalana (31 llargmetratges de ficció, 16 documentals, 5 pel·lícules d’animació, 2 per a televisió i 10 curtmetratges), als quals cal sumar una desena de films europeus, un total de 33 títols (28 produccions catalanes més cinc europees) han passat a la segona volta de votacions, que comença aquest dimarts i estarà oberta fins al 29 de gener.
A la categoria de millor pel·lícula hi competiran quatre produccions en llengua catalana: ‘Creatura’, d’Elena Martín, parteix com a gran favorita amb quinze nominacions, després de ser premiada a la Quinzaine des Cinéastes del Festival de Canes. El segon llargmetratge dirigit per Martin posa la mirada en el despertar de la sexualitat femenina, l’autodescobriment, les frustracions, el plaer i la culpa a partir de la història d’una dona en tres moments vitals diferents: la infantesa, l’adolescència i l’edat adulta.
Amb 13 nominacions la segueix de prop ‘Saben aquell’, el retrat íntim signat per David Trueba del cèlebre humorista Eugenio, centrat en la relació que va tenir amb la Conchita, la seva primera dona. El film, una història d’amor i de renúncies, posa el focus en el canvi de vida d’un home que, de la nit al dia i sense cap vocació, es va veure inesperadament convertit en una celebritat, suggerint els impossibles equilibris entre les rialles que regalava i la tristor que el consumia.
Un altre dels films nominats és ‘Els encantats’, dirigit per Elena Trapé i protagonitzat per Laia Costa, que reflexiona sobre la maternitat i els nous inicis, a partir d’una dona recentment separada que viu els primers dies lluny de la seva filla i se’n va a un poble. Finalment, hi ha ‘La imatge permanent’, l”òpera prima’ de Laura Ferrés Moreno, que sacseja el cinema social més convencional amb una història que bascula entre l’artifici i el naturalisme, mostrant el xoc de personalitats entre una directora de càsting que treballa buscant cares per a campanyes de publicitat i una carismàtica dona amb qui podria tenir un vincle arrelat en un passat traumàtic. Hibridant ficció amb elements propis del documental, ‘La imatge permanent’ arriba als Premis Gaudí després de la seva presentació a Locarno i obtenir l’Espiga d’Or al Festival de Valladolid.
Nominats millor pel·lícula en llengua no catalana
Quant a la millor pel·lícula en llengua no catalana, l’Acadèmia ha nominat els films ‘20.000 especies de abejas’, de la debutant Estibaliz Urresola, que posa la mirada en el conflicte d’una nena trans, encarnada per Sofía Otero, que va guanyar l’Os de Plata a la Millor interpretació al darrer Festival de Berlín. També opten a la categoria ‘Un amor’, d’Isabel Coixet, que adapta la novel·la homònima de Sara Mesa, on acompanya una dona -protagonitzada per Laia Costa- en crisi que s’instal·la en un entorn rural i desperta desconfiances en els veïns.
‘El maestro que prometió el mar’, de la directora Patricia Font, també opta al guardó, amb una història que s’endinsa en la vida real d’Antoni Benaiges, un tarragoní republicà i ateu que va aterrar en un petit poble de Burgos per fer-se càrrec de l’escola. Benaiges utilitzava un mètode pedagògic basat en l’intercanvi d’idees, l’antiautoritarisme i la cooperació, una utopia trencada pel franquisme. Finalment, tanca la categoria ‘Upon Entry’ (‘L’Arribada’), el claustrofòbic relat d’una parella que en arribar als Estats Units es veu retinguda a l’aeroport i immersa en un interrogatori on l’abús de poder treu el cap sense reserves. Nominat en tres categories dels rellevants Independent Spirit Awards, el debut de la parella de cineastes formada per Juan Sebastián Vásquez i Alejandro Rojas reflexiona sobre la migració i les fronteres a través d’un asfixiant exercici d’estil, quatre actors i l’únic escenari d’una sala d’interrogatoris.
Directors novells i de llarga trajectòria
En la categoria de millor direcció hi competiran Elena Martín, que podria guanyar el seu primer Gaudí després de competir-hi i no endur-se l’estatueta amb la seva òpera prima, ‘Júlia ist’, el 2017; Isabel Coixet, guanyadora del Gaudí a millor documental l’any passat per ‘El sostre groc’, rep ara la seva segona nominació a millor direcció per ‘Un amor’, després de la rebuda per ‘La llibreria’ el 2018; David Trueba, que viu la seva primera nominació als Gaudí per ‘Saben aquell’; i finalment, una de pòstuma per a Agustí Villaronga, per ‘Loli Tormenta’. Mort el 23 de gener passat, coincidint amb l’anterior gala de l’Acadèmia, el cineasta balear va guanyar el Gaudí a Millor direcció per ‘Pa negre’ (2010) i hi va optar per ‘El rei de l’Havana’ (2015), ‘Incerta glòria’ (2017) i ‘El ventre del mar’ (2021).
Cinc cineastes debutants aspiren al Gaudí a millor direcció novella, categoria incorporada en la passada edició al palmarès dels Gaudí. La parella formada pels veneçolans Juan Sebastián Vásquez i Alejandro Rojas beuen d’experiències pròpies reals per dibuixar el malson quotidià d”Upon Entry’ (‘L’Arribada’). Amb ‘La imatge permanent’, Laura Ferrés Moreno buscarà el seu segon Gaudí després del que va guanyar per ‘Los desheredados’, millor curtmetratge en l’edició de 2018, també premiat al Festival de Canes. Per la seva banda, Alejandro Marín defensarà ‘Te estoy amando locamente’, un al·legat a la llibertat d’estimar a qui es vulgui ambientat a la Sevilla del 1978 i que rememora les primeres manifestacions del moviment LGTBIQ+. Format a l’ESCAC, el cineasta malagueny debuta en solitari després de ser un dels onze signants del llargmetratge col·lectiu ‘La filla d’algú’ (2019). Finalment, tanca la categoria la directora alabesa Estibaliz Urresola Solaguren, per posar sobre la taula amb sensibilitat una problemàtica que forma part del debat social a ‘20.000 especies de abejas’.
Les interpretacions de l’any
La collita actoral de les pel·lícules catalanes de 2023 es veurà reconeguda amb sis guardons. Pel que fa a la categoria de millor protagonista femenina, se la disputaran quatre actrius: Laia Costa mirarà de repetir aquell Gaudí que va guanyar per ‘Victoria’ el 2015 amb ‘Un amor’, on interpreta una traductora plena de contradiccions que haurà de sobreviure a l’hostilitat de l’entorn rural. Bruna Cusí també buscarà el seu segon Gaudí després de l’aconseguit com a millor secundària per ‘Estiu 1993’ (2017). A ‘Upon Entry’ (‘L’Arribada’), Cusí pateix l’interrogatori salvatge de dos policies nord-americans, juntament amb la seva parella, un cop arriben als Estats Units. Patricia López Arnaiz rep la seva primera candidatura al Gaudí amb ‘20.000 especies de abejas’; i tanca el pòquer de nominades l’actriu extremenya Carolina Yuste, que interpreta la Conchita, la dona de l’humorista Eugenio a ‘Saben aquell’.
En la categoria de millor protagonista masculí coincidiran tres candidats que ja han estat distingits amb el Gaudí i un quart intèrpret que s’estrena com a finalista. Nominat l’any passat per ‘Girasoles silvestres’, i després dels que ja va aconseguir com a secundari per ‘Incerta glòria’ (2017) i ‘Petra’ (2018), Oriol Pla podria sumar el tercer Gaudí de la seva carrera pel seu personatge a ‘Creatura’, on interpreta la parella de la protagonista en la seva edat adulta, compartint amb ella una difícil relació amb el sexe i la intimitat.
David Verdaguer també té dos premis Gaudí com a protagonista, per ‘10.000 Km’ (2014) i per ‘Tierra firme’ (2017) i ara aspira a l’estatueta per la seva transmutació en el còmic Eugenio. Enric Auquer, per la seva banda, ja té un guardó per ‘Quien a hierro mata’ (2020), ara és de nou aspirant per la seva composició del professor Antoni Benaiges a ‘El maestro que prometió el mar’. Tanca la categoria, amb la seva primera nominació, l’hispano-argentí Alberto Ammann, que a ‘Upon Entry’ (‘L’Arribada’) experimenta el mateix tracte racista que viuen nou arribats als Estats Units.
Com a millor actriu secundària, hi trobem una habitual a les nominacions, Clara Segura, guanyadora del premi per ‘Les dues vides d’Andrés Rabadán’ (2009) i ‘Tots volem el millor per a ella’ (2013). Segura hi aspira ara per ‘Creatura’, on interpreta la mare de la protagonista. Aina Clotet buscarà el seu primer Gaudí per la seva feina a ‘Els encantats’, després d’haver-hi aspirat com a actriu protagonista a ‘Elisa K’ (2010), ‘Rastres de Sàndal’ (2014) i ‘La filla d’algú’ (2019). Tanquen la categoria les veteranes Ane Gabarain, la mirada còmplice de la petita protagonista de ‘20.000 especies de abejas’; i Ana Torrent, una de les intèrprets de ‘Sobre todo de noche’, el debut de Víctor Iriarte, una suggeridora barreja de thriller i melodrama sobre el trauma dels nadons robats.
A la categoria de millor secundari hi trobem un Hugo Silva que debuta als Gaudí per la seva feina a ‘Un amor’, on es converteix en el veí amable i amb segones intencions de Laia Costa. Tampoc havia estat mai nominat Pedro Casablanc, que encarna el manager d’Eugenio a ‘Saben aquell’. L’actor catalanoalemany Daniel Brühl sí que tenia experiència prèvia als premis de l’Acadèmia, i, després de dues nominacions anteriors com a secundari per ‘Eva’ (2011) i ‘Salvador’ (2006), ara hi opta per ‘La contadora de películas’. Tanca la categoria un habitual com Alex Brendemühl, que, a la pell del superat pare de família de ‘Creatura’, busca sumar un tercer Gaudí després dels aconseguits l’any passat per ‘Historias para no contar’ i en l’edició de 2009 per ‘Les dues vides d’Andrés Rabadán’.
Pel que fa a la categoria de millor interpretació revelació, incorporada a la gala l’any passat, l’Acadèmia posa el focus en quatre noves cares. Ainara Elejalde opta al premi per la seva primera experiència davant de les càmeres a ‘Els encantats’. També debutant al cinema és Clàudia Malagelada, l’actriu encarregada d’interpretar la Mila adolescent a ‘Creatura’. Més experiència tenia Alícia Falcó, quan va ser escollida per donar vida a la protagonista de ‘Las buenas compañías’, la pel·lícula de Sílvia Munt que recorda la lluita i l’activisme feminista durant la Transició que després acabaria impulsant la llei de l’avortament al nostre país. Tanca la candidatura d’interpretació revelació l’artista trans La Dani, nom professional de Dani F. Pozo, que a ‘Te estoy amando locamente’ posa llum a l’Espanya fosca que assetjava les persones del col·lectiu LGTBIQ+.
‘La sociedad de la nieve’, de J. A. Bayona i nominada aquest dilluns als Globus d’Or, competirà amb ‘Close’, ‘ El triángulo de la tristeza’, ‘Aftersun’ i ‘Las ocho montañas’ per endur-se el guardó a millor pel·lícula europea.
Reaccions
Tono Folguera, un dels productors de ‘Creatura’, ha reconegut que no s’esperaven ser la pel·lícula més nominada del dia. “Ens fa molta il·lusió que l’Acadèmia hagi reconegut un film com ‘Creatura’, una pel·lícula arriscada que busca llenguatges diferents i ha tingut la resposta del públic perquè va anar molt bé al cinema”, ha indicat en declaracions a l’ACN.
Folguera creu que la gent ha sabut veure “el risc” d’Elena Martín. “La singularitat de tractar un tema com és el masclisme des d’una família mitjana catalana és el que s’ha sabut reconèixer per part de l’audiència i l’Acadèmia”.
Per la seva part, Edmon Roch, un dels productors de ‘Saben aquell’, ha manifestat el film els hi està donant moltes alegries. “Des del primer moment de l’estrena ha tingut un retorn fantàstic dels espectadors i ara tenir aquest reconeixement dels companys de professió aportarà un nou interès i una nova percepció per part la gent que encara no ha vist la pel·lícula”.
Roch ha apuntat que ‘Saben aquell’ és la història d’un personatge molt conegut com era Eugenio i explica una part més desconeguda que és com Eugeni Jofra que era un aprenent de joier va acabar sent un gran còmic. “Hem aportat una visió diferent del que la gent coneixia de la icona de l’Eugenio”.
Un “molt bon any”
“És el primer any que a la nit dels Premis Gaudí ningú sap qui guanyarà i han quedat fora pel·lícules que altres anys haurien entrat segur”, ha remarcat Folguera. En la mateixa línia, Roch ha manifestat que és un “molt bon any” pel cinema català. “Estem arribant a un grau de maduresa on el cinema que es fa aquí camina més enllà de les nostres fronteres”.