La Fira Internacional de Circ de Catalunya, el Trapezi de Reus, programa una quarantena de propostes artístiques de renom i locals com Colectif Malunés, Marcel et ses drôles de femmes, Cirque Inextrémiste o Joan Català i Marta Renyer. La 28a edició, que tindrà cita entre el 8 i l’11 de maig, girarà al voltant de temàtiques socials relacionades amb la maternitat, la salut mental o qüestions de gènere. Les codirectores, Cristina Cazorla i Alba Sarruate, han destacat que s’instal·larà una carpa més als espais habituals del certamen, al parc de la festa, per “dignificar” els espectacles de sala. “En aquesta edició el circ farà història perquè el sector està en un punt d’inflexió”, han dit aquest dimecres en la presentació de la programació.
La nova edició de la Fira Trapezi programa una setantena de representacions per a tots els públics que es representaran en diferents punts de la ciutat, a les places i carrers així com als teatres Bartrina i Fortuny de Reus. A més, segons l’organització aquests espectacles volen ser un “reflex del talent del circ contemporani actual” i se centraran en temàtiques socials. L’objectiu principal d’enguany és continuar posicionant el certamen entre les millors cites de professionals del circ europeu, amb una fidelització del públic i amb una fira oberta a tots els formats i disciplines.
“Creiem que en aquesta edició el circ farà història perquè el sector està en un punt d’inflexió i es treballa per la interrelació de llenguatge, introduint els temes de la dramatúrgia, de la dansa, del teatre, de la veu, del text; hem volgut recollir aquestes propostes que és el resultat del treball de les companyies”, ha expressat Cazorla. En aquesta edició, hi participaran companyies nacionals, estatals i internacionals, entre les quals hi ha artistes locals. Les codirectores del Trapezi han destacat que han apostat per portar a les “grans companyies” internacionals.
“Tenim Cirque Inextrémiste amb ‘Extrêmités’ que fa deu anys que gira per Europa i no s’ha vist mai a l’Estat Espanyol, també ‘Bitbybit’ – de Colectif Malunés et Mouvedbymatters- que ens impressionarà a tots amb una disciplina ancestral, agafant-se amb les boques, però que ho transformen amb art contemporani i parlen de la fraternitat i les tensions socials per arribar a tots els públics, amb la voluntat d’aconseguir que el circ trenqui amb totes les fronteres que ens fan tant de mal”, ha assenyalat Sarruate.
Alhora, les responsables de la fira han destacat que aposten per continuar dignificant les propostes de sala tant amb espectacles als teatres de la ciutat com amb la incorporació d’una nova carpa, anomenada carpa Trapezi, situada al parc de la festa. En paral·lel, la codirectora Cazorla ha assegurat que han pogut programar tots els espectacles que tenien previstos, tot i que diumenge no hi hagi programació. “Ens ha suposat molts maldecaps, ha estat un acte de responsabilitat per poder alliberar l’equip, els artistes i el públic per a anar a votar o no, no hem perdut perdre cap companyia pel camí; arrenquem un dimecres amb una programació rica, que es manté i varia dijous i que a més creix divendres, no és una retallada sinó una oportunitat”, ha defensat. Amb tot, han explicat que no han programat dues companyies.
Espectacles destacats
Entre les propostes de la programació destaquen els espectacles ‘Mama Xtreme in Wonderland’ de la companyia Marta Renyer que parla sobre la conciliació i la maternitat; ‘Charlas de azucarillo’, de Las Couchers, que tracta sobre l’empoderament femení o ‘B.O.B.A.S’, de la companyia aragonesa Jimena Cavalletti. Cazorla ha subratllat que en aquesta edició s’accentua la mirada femenina, ja que hi ha “moltes” directores i artistes. I ho exemplifica amb el ‘solo’ de Marta Renyer o la funció de les dues clowns valencianes Las Couchers.
La qüestió del gènere també és present en la programació amb funcions com ‘It’s Happens’, de La Campistany; ‘Foradada’, d’Àfrica Llorens, la qual parla sobre la transició en el gènere o l’espectacle ‘DESproVISTO’, d’UpArte, que preten no tenir-ne. Altres propostes que han destacat són ‘Borderline’, del Cirque Entre Nous; ‘Llenguatges’, de la companyia Impulsos, ‘M.A.R o como sobrevivir a un tsunami’, de Rebe al Rebés o ‘Duelo’, de Jean-Philippe Kikolas. Aquestes funcions toquen les temàtiques del suïcidi, la salut mental, la mort i la depressió, respectivament.
Enguany, la Fira Trapezi també comptarà amb referents del circ català que acumulen una “gran trajectòria”. És el cas de l’escarlata, formada per Bet Miralta i en Jordi Aspa, que seran els encarregats de representar el primer espectacle de l’edició amb ‘La grUtesca’ o ‘LocoBrusca’ que representarà ‘The train… is gone!’. Aquest darrer és un espectacle de clown que es podrà veure dissabte 11 de maig en dues sessions a La Palma.
Així mateix, en aquesta edició s’ha posat el focus en els artistes catalans que plantegen les seves peces en “llocs específics” i que treballen nous llenguatges escènics. Joan Català amb la seva ‘Idiòfona’, Maria Palma i el seu espectacle aquàtic ‘La veu submergida’, Marilen Ribot amb ‘Cuirassa Oberta’ o Manel Rosés amb ‘Ákri’ són alguns dels exemples. Pel que fa als espectacles familiars i per a infants s’han programat ’99cm’, de Iara Gueler o ‘Big Fish’, de Cirque au Carré, entre altres, els quals ompliran els carrers d’humor i de propostes sorprenents.
Les codirectores també han remarcat l’actuació de Tortell Poltrona, un dels artistes de circ més reconeguts del país, els quals presentaran un número en un dels espectacles més especials de Trapezi, el Cabaret. Enguany, el Cabaret estarà presentat per Ricky, el professor de tenis i sota la mirada externa de Jordi Mas i es representarà la nit de dijous, divendres i dissabte. Dins la carpa del parc Sant Jordi es viurà tota l’energia de les generacions joves, preparades en les millors escoles superiors de circ europees.
Finalment, les entrades es podran comprar a partir del dia de Sant Jordi i tindran un cost entre els 2 i 8 euros. “Són preus populars, el més elevat és de 8 euros als teatres, els quals compten amb els descomptes habituals de les sales”, ha tancat el regidor de cultural, Daniel Recasens.